background

Saturday, January 7, 2012

Sekolah Agama ?

Assalamualaikum & Salam Sejahtera (;
Sekarang , Shafiera nak buka story lama dan kenangan dulu-dulu kala.
  Selamat menghayati cerita ini .

 Aku ingat lagi , masa nak jawab UPSRA kott dalam bulan Ramadhan , betapa dahaganya aku ..dengan situasi itu , mana nak perah otak untuk hafaz makna-makna Arab dan kandungan-kandungan certain ayat-ayat lazim Al-Quran .. . yang of course sangat memerlukan daya penggunaan otak yang tinggi di bulan Ramadhan tika itu. Dugaan betul ( ; 

Aku ingat lagi , masa nak jawab UPKK , mak Azreen hantarkan aku dengan Azreen yang nak jawab periksa ke sana. Kami kene jawab peperiksaan di sana sebab kami pelajar penumpang pusat peperiksaan memandangkan sekolah agama aku diduduki tidak sampai 10 orang pelajar UPKK dan UPSRA.  Masa naik darjah 6 , ramai juga yang dah tak sekolah agama sebab tahun UPSR , jadi ramai yang kesuntukkan masa. Yalahh , mana masa untuk kelas tuisyen UPSR lagi . 

Tapi , jadual aku :: after kelas nadi sek.keb. , aku terus ke sekolah agama. Memang kelam-kabut. Content yang aku dapat dari sekolah aku pun tak seberapa dibandingkan dengan student sekolah agama sri petaling.. Almaklumlah, kekurangan dari segala serbi. Namun , keputusan peperiksaan aku pun tak lah teruk mana , tak ada lah pula yang 'fail'. Adalah juga yang A nya. Tu pun , bagiku Alhamdulillah lah. Aku berjaya buka mata certain ibu bapa yang memandang rendah sekolah agama. People , sekolah agama penting jugak tau , hantarkan aje anak ke sekolah agama , bukannya lama sangat pun  6 tahun saja , peringkat sekolah rendah je pun. 


Lepas darjah 6 , aku sambung ke sekolah biasa di SMKBJ, tak amik pun course Agama .. Tapi , aku berjaya guna balik ilmu tu sekarang bila aku bekerja untuk mengajar student sekolah agama.  Itulah gunanya ilmu :::
 Penghayatan Ilmu sepanjang Hayat (; Kadang-kadang, menyesal juga sebab tak amik basic Bahasa Arab. Bila masuk MRSM , nak belajar Arab dengan Ustaz Nazri pun jadi susah sebab tiada basic Arab lower form.. Berangan pula , nak masuk UIA kan. hmmmmm. Belum tengok lagi , kelayakkan UIA , die mesti nak student yang amik kertas Bahasa Arab Tinggi masa SPM. huhuhuhu . Saya dah buka dah website die . . nak link ? cari sendiri. Susahnye hidup . Atcually , saya idam-idamkan Islamic Biotech. Saya jadi tak berapa yakin dengan cita-cita tu, sebab banyak kekangan .. Kalau nak masuk U, nak amik course ape ? Terjamin ke course tu ? boleh sambung luar negara ke ? klu tak boleh , tak heran pun dengan luar negara. Ape course yang short sekarang , ye ? Aku minat ape atcually nihh ????  tandasoal.tandasoal and tandasoal di kepala sendiri. 


Done, Published .
Love; Shafiera ;p


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...