background

Monday, February 2, 2015

Denggi! -Kisah benar daripada seorang blogger.



Assalamualaikum, and hye! :D

what you guys doing in this semester holidays? i would like to open up one issue. Really hot issue that are very common among us and give big slap for me for the whole lifetime. =0


.....................
DENGUE !

what is dengue?! and where does it comes from? 

"      Dengue is transmitted by several species of mosquito within the genus Aedes, principally A. aegypti. The virus has five different types infection with one type usually gives lifelong immunity to that type, but only short-term immunity to the others. Subsequent infection with a different type increases the risk of severe complications. As there is no commercially available vaccine, prevention is sought by reducing the habitat and the number of mosquitoes and limiting exposure to bites. "- wikipedia.

From what have been taught to me last program #opsis2015, we were attending one slot about Dengue. Seorang penceramah tu mengatakan spesies nyamuk dari gene Aedes yang merbahaya ialah jenis dari A.Aegypti satu spesies yang merbahaya yang hidupnya di kawasan dalam rumah yang berceruk contohnya almari, bawah katil, celah langsir, bawah dapur gas, berdekatan tandas, dan sama waktu dengannya. Spesies jenis ini suka tinggal dalam rumah yang bersuhu bilik dan tidak sukakan kawasan luar rumah yang bersuhu tinggi contohnya, kawasan kebun dan sebagainya. 

what are the mosquito looks like??
Nyamuk dari jenis Aegypti  berbelang putih pada kaki dan tangannya seperti dalam gambar di bawah. 


Close-up photograph of an Aedes aegypti mosquito biting human skin


so dah kenal nyamuk Aegypti tu macamana? good. Now, tahukah anda kesan dan akibat apabila anda digigit nyamuk ??  Kesannya, boleh membawa demam tahap kritis, tahap tak boleh jalan parkinson..dan macam lagi simptom lain. Tahukah anda kenapa aku begitu trauma dengan perkataan DENGGI dan sangat tak boleh terima kalau ada yang pandang ringan benda ni, selain aku sangat gelisah kalau-kalau ada ahli keluarga aku yg dimasukkan ke wad atas sbb demam denggi. Tahukah kamu?????


kerana aku, kerana aku pernah mengalaminya sebelum ini, tahun 2004 tahun yang menduga aku dengan serangan demam denggi berdarah di tahap kritikal.

Apa yang aku ingat................, 

Firstly, aku hanya demam panas biasa. Namun, demam yang aku alami bertambah teruk dari sehari ke sehari selama seminggu. Ayah pun mengambil keputusan untuk bawa anak sulung dia ni, yang dah tak rupa manusia ni, yang persis macam zombie sebab tak larat gila nak jalan, bawa ke hospital. Hospital Kuala Lumpur.


Sesampai je hospital, "Ayah, along dah tak larat nak jalan. Along taknak jumpa doktor. " wahhh nangis gila-gila time tu.

Then, aku terpaksa naik kerusi roda kot, dan aku dibawa ke wad kanak-kanak.
Aku tak ingat apa yang nurse dan doktor buat pemeriksaan yang macamana. 

Apa yang aku ingat, aku menghabiskan kebanyakkan hari-hari aku di wad itu. Aku tidak dibenarkan pulang ke rumah. Aku ditahan selama dua minggu ke tiga minggu, tak silap, catatan sejarah yang paling lama tinggal di wad dalam keluarga. 

Hari-hari aku di wad, hanyalah sapaan selamat pagi nurse dengan hidangan sarapan. Aku jugak sempat kirim kat mak, belikan note book dan buku-buku cerita untuk aku habiskan masa dengannya. Aku tak ingat sangat sebenarnya kronologi sejarah hidup aku tahun 2004 ni.

Namun, apa yang paling ditakuti oleh semua orang, pengalaman masuk ke wad ICU! Aku difahamkan aku mengalami demam denggi berdarah. Based on my mum, keadaan fizikal aku masa tu 10 kali ganda berbeza dengan sekarang! aku dikatakan tembam gila, ye lah cucuk masuk air kot dalam darah plus berehat je atas katil tak mampu nak buat aktiviti apepun. Hmm. Bahkan, nak pergi bilik air pun, ade orang kena papahkan sampai ke bilik air.

Outline of a human torso with arrows indicating the organs affected in the various stages of dengue fever

Sebelum terlupa, atas ni gambar simptom demam denggi. Aku terima simptom macam rash (gatal-gatal di seluruh kawasan badan), vomit pun selalu, slow heart rate (mungkin). So, kalau ada demam je, cepat-cepat jumpa doktor cakap demam denggi, hehe based on penceramah tu pernah cakap. 

Sebab doktor, akan buat check-up yang menyeluruh. Because, dengue fever is really really something yang viral sekarang. Tambah-tambah, peningakatan kematian disebabkan demam denggi juga makin meningkat sejak tahun 2008 keatas.

"             In some people, the disease proceeds to a critical phase as fever resolves.During this period there is leakage of plasma from the blood vessels which typically lasts one to two days.[10] This may result in fluid accumulation in the chest and abdominal cavity as well as depletion of fluid from the circulation and decreased blood supply to vital organs. There may also be organ dysfunction and severe bleeding, typically from the gastrointestinal tract. Shock (dengue shock syndrome) and hemorrhage (dengue hemorrhagic fever) occur in less than 5% of all cases of dengue, however those who have previously been infected with other serotypes of dengue virus ("secondary infection") are at an increased risk.This critical phase, while rare, occurs relatively more commonly in children and young adults. " -wikipedia


Penceramah memberitahu, virus nyamuk denggi ini makin meningkat tahap bahayanya since tahun 2008. Whoever yang pernah mengalaminya sebelum ini dengan virus denggi berada dalam risiko yang tinggi jika terlibat semula dengan virus denggi pada masa kini. 

"            The recovery phase occurs next, with resorption of the leaked fluid into the bloodstream. This usually lasts two to three days. The improvement is often striking, and can be accompanied with severe itching and a slow heart rate. Another rash may occur with either a maculopapular or avasculitic appearance, which is followed by peeling of the skin. During this stage, a fluid overload state may occur; if it affects the brain, it may cause a reduced level of consciousness or seizures.A feeling of fatigue may last for weeks in adults." -wikipedia

Kerengsaan or "severe itching" tu menunjukkan keadaan badan yang kemerah-merahan disebabkan kegatalan. Merah-merah macam darah tersembul keluar pun ade juga nengoknya. Memang jauh beza dengan warna kulit asal. 

Bercerita saat-saat berada di dalam wad ICU yang sangat sesejuk embun pagi itu. Aku didatangi ramai saudara-mara yang datang melawat aku. Sebenarnya, saat berada dalam ICU merupakan suatu detik yang sesiapa pun taknak melaluinya, suatu detik yang sangat perit untuk ditelan, suatu igauan ngeri. Eh, sebenarnya, taklah sampai macam tu. Lagipun, aku dalam keadaan tak sedarkan diri bila ditinggalkan di bilik ICU tu.  Emak mengibaratkan aku seperti nyawa-nyawa ikan yang hampir nak mati. Nauzubillah! 

Alhamdulillah, akhirnya aku dikeluarkan daripada wad ICU dan kembali ke wad biasa yang seperti bertahun lamanya kurasai di hospital itu. Sungguh, syukur kepanjatkan pada Ilahi. Jadi sudah sampainya kita di penghujung rancangan bersama Cik Shaf (ihiks !)

### Pleaseeeeeeee take note that, 


  1. whoever having fever more than three days please declare that you are having dengue. Sungguh. 
  2. Tolonglah jangan abaikan pencegahan denggi hanya dari kawasan rumah; jangan biar air bertakung walau dimana sahaja tempat. 
  3. Sembur dengan semburan perosak dengan cara berganti-ganti dengan jenama yang lain (sebab kalau guna brand yg sama, takut nyamuk dah ter'immune' k)
  4. minum banyak air mineral (membantu melancarkan pengaliran darah dalam badan) 
  5. dan akhir sekali, kita manusia hanya berikhtiar, namun Allah jualah menetapkan segala takdirnya, minta doa diberikan kesihatan sepanjang hayat terhadap diri sendiri dan orang yang disayangi.
Salam sayang, spread happiness by sharing this honestly from this blogger. 
Thanks for reading :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...