background

Tuesday, January 8, 2013

Smile


photos from google image search. 


Video credit to: Syazwanie, my cousin.

Currently, finished reading about S.M.I.L.E motivational book from Irma Hasmie and Zamri Mohammad. 
Good, an inspiring motivational book from them '<3.

^_^ S- Skil
M- Motivasi
I-Inspirasi
L-Luar biasa
E-elegen. 

"Biar sedikit asal menjadi. Asal melekat dalam hati. (S)kil di tangan, In shaa Allah menjadi. (M)otivasi jadi pendorong diri. Oh! Jangan lupa, pemberi (I)nspirasi. Itu sebab adanya Nabi. (L)uar biasa dan (E)legen sekali. Siapa lagi kalau bukan pencetus SMILE setiap hari. Itulah dirimu yang dirai." - Irma Hasmie.

Dalam 16 kisah yang disajikan. Sy paling SUKA Kisah 12: Meraikan Ikhlas berkali-kali.

Kisah ni menceritakan Dinding yang merupakan seorang budak yang sangat nakal dan degil di sekolahnya. Dinding kerap ditahan oleh guru disiplin gara-gara menconteng dinding dan selalu dimarahi kerana tercorot di dalam kelasnya. 

Suatu hari, Dinding pergi ke pantai. Dinding cuba menconteng pasir di pantai dengan lukisan-lukisan yang sangat cantik. Lalu, penjual air tebu yang berada berdekatan dengannya  menawarkan sesuatu kepada Dinding.

Dinding ditawarkan untuk membantu mengecat taska di kampungnya. Budak-budak taska sangat meraikan Dinding dan sangat teruja melihat lukisan Dinding pada dinding. 

But one thing is, bila someone dah mula buat kebaikan. Kebaikannya mula dipersoalkan.

Guru taska mempersoalkan kebaikan yang dilakukan Dinding kepada penjual air tebu.
"Bolehkah Dinding berubah??"

Lalu, si penjual air tebu pun. "Kita patutnya meraikan kebaikannya sebagaimana kanak-kanak itu meraikan kedatangan Dinding. Mereka tidak perlu tahu kesalahan Dinding. Mereka hanya mahu tahu kebaikan yang dilakukan oleh Dinding. " credit to SMILE book production. 

The lessen is, whenever someone doing something which is good. Never let him/her down by asking an appropriate and unhelpful question. Kita perlu meraikan kebaikan seseorang. Usah dicampur aduk dengan kisah silam mereka. Usah mempertikaikan kebolehan mereka untuk berubah menjadi lebih baik. 

Kita patut jadi budak-budak yang sifatnya, menghargai kebaikan berdasarkan apa yang mereka nampak. Bukan mempersoalkan sesuatu berdasarkan kisah lampau dari apa yang mereka dengar. Bukannya menghargai kebaikan dengan menyebut kisah lampau. =.= 

Same case like tempat hostel kt maktab dulu. Gara-gara, seorang rakan ni memakai full scarf.. Dia dipersoalkan, " Hah, si Fulanah tu pakai full scarf. serious ke tu?? tak tahan lamanye tuhh." Ayat ni patut dibuang jauh-jauh. Sebab ape? si Fulanah ni mengaku sendiri. Dia kata sebabkan kawan-kawan cakap macam tu. Dia malu nak buat baik. Dia malu nak ikut peraturan sekolah. So tanya balik diri sendiri. 

Kita ni kawan yang membantu. Or kawan yang membantutkan NIAT kawan yang lain.
Tepuk dada, tanya iman. Samaada kita nak meraikan kebaikan Or kita nak memperlekehkan kebaikan orang lain. Tak kisah lah si pelaku kebaikan itu pernah buat salah dan silap sebelum ni. Janji kita support kebaikan diorang buat. 

^_^ SMILE :'))



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...