background

Friday, February 13, 2015

Driving License


Assalamualaikum and peace be upon youuuuuu, smile bits!

alhamdulillah, i finally passed the driving license JPJ Test. Fiuhhhh. Just so you know, i'm really sacrificed a lot for driving class. i did sacrificed my weekends-hangout-with-friends to this class along the whole third semester okayy. the whole not any weekends i got free time to hangout with friends, if i got no class, i will busy with college's programme schedule. okayy?!!. sigh. #NanesPart1

then, everytime i go to driving class, with no knowledge about driving and also don't know what is all the thing, clush-gear-brake and sort off. I'm really something that will make me go insane ! kena marah petala langit ke tujuh kalau tak ingat formula mmg jadi asam-garam aku. To be told ya, if you really want to go driving class, you will need mentally prepared okayy?! unless you pernah biasakan-diri-dengan-pegang-kereta tak macam saya yang tak-pernah-nak-biasakan-diri. sigh. Just told you yahh~  #NanesPart2

then, i used up my ptptn loan for my driving class. hope that Allah bless me. what i experienced, we used to spend more money on extra classes if you still cannot catch up yet. of course, i took a lot of extra classes and extra money were flew away for this. #NanesPart3

that was how my third semester weekends looks like. there is no much time for me with the gengs. okayy basically, nak ikutkan for the whole last year kronologinye gini :

26/1/2014 - mula register dan pergi ceramah KPP (Kurikulum Pendidikan Memandu), ceramah selama lima jam ni untuk semua yang baru mendaftar untuk mendapatkan lesen L.

then, dah dengaq ceramah sampai lebam, dan..balik rumah ulangkaji buku KPP yang diberi tu.. and mak suruh get ready utk test computer within one week. (sbnrnye mak cabar aku n adik aku ngehehe)

9/2/2014 - lepas raya cina 2014 di kampung halaman, and berstudy pulun kat kampung, aku and adik aku pergilah menjawab Ujian Komputer : Ujian Bahagian 1. dah jawab test kat situ around 30-40 minutes dia amik gambar and then print out result kami on the spot. Alhamdulillah, aku passed dengan 48/50 (kot!) tinggi sikit je from my adik. miahaha!

23/2/2014 - pergi Amali Bengkel : Kelas Asas Memandu Motokar (6jam)
19/3/2014 - pergi Amali Bengkel : Kelas Asas Menunggang Motor (6jam)

then lepas tu menunggu proses kematangan lesen L kami paling sekejap patutnye sebulan dah matang dah. tapi, kesibukkan di kolej menangguhkan pembelajaran memandu buat seketika. so masa semester dua hanyalah dihabiskan masa dengan hanya proses untuk mematangkan lesen L aku berdasarkan kronologi di atas !~

that's why orang pelik dengan aku yang dah register tapi tak belajar2 lagi bawak kereta nye. haha. bawa bertenang! bawa bertendang! sebab semester dua, kengkawan aku still nampak muka aku kat kolej time weekend join program sana sini or else every sabtu, aku pergi baksis! (baru teringat) patutlah pun sabtu aku baksis dah cop aku. takkanlah aku nak balik setiap ptg sabtu semata-mata nak belajar kereta hari ahad, mati den kepenatan wehhhh =.=

then masa cuti semester panjang sesudah tahun satu settle!, aku menyibukkan diri dengan kelas which is masa tuh dah nak masuk bulan puasa.

22/6/2014 - first driving class aku. (masih okayy n get ready utk bulan puasa starting on 29/6/2014 - 1st day Ramadhan.)

Rasanya, dua kali aku belajar  time bulan puasa yang sangat mencabar bagi aku menahan kepanasan, kehausan (hehe), kepenatan mental, fizikal, jasmani dan emosi aku wehhh! really tough! tahan jugak kerenah cikgu yang kadang2 baik hati kadang2 emosi aku pun jenuh nak tahan. haha :D

then aku masuk kelas dua kali pada bulan 8 after settle down the Raya eve.
lepastu, bulan 8 juga dah busy dgn KPO dan persiapan Orientasi Pelajar Baharunya bagai dekat kolej..dan bermulalah aku di semester ke-tiga.

28/9/2014 - dah last class sepatutnye. muehehe. tapiiii anda belum lagi boleh g test, sebab anda belum belajar jalan raya. haihh. lambat pick-up punye pasal ken. so, masuk semester ke-tiga ni, disebabkan there is no koko on saturday, i strict on myself to go finish learning driving license stuff every weekends tanpa gagal okayy. tanpa gagal. that is mean, i often go home during weekends and people in college will not see me around the bush bush. eventhough, third semester sebenarnya aku officially mtm kolej patutnye kena lebih masa kat kolej, but still. i'm doing work at the same time, i catch free time to finish this stuff. i'll make sure, i finished my meetings and all sort stuff before going home.

then bulan 10. sesungguhnya, bulan 10 lah bulan paling hectic for students sebab tengah musim test 2 dan assignments yang bersepah di sana sini bulan 10.

4/10/2014 -dapat tahu Kurikulum Pendidikan Memandu buat silibus baru. apa yang aku belajar kat litar selama ni bukit and parking je kerjanye. baru tahu, ade penambahan S dan Z. then, tambah masa engkau kat Imkeda (well said =.=) silibus baru ni baru je updated time tu. haiailah nasibku uuuii. then tarikh ni, aku pergi Ceramah 2.5 sebab budak yang baru mendaftar kena ceramah sampai 10 jam(+/-) kot. nasib aku tambah lagi 2.5 hours je.

then belajar sampai bulan 11 kot. ade sekali dua gi. ohh lupa cakap, Sekolah Memandu kita just bawak anak buah belajar during weekends je. bulan 12, dah busy dengan assignments, presentations and final exams on the upcoming bulan 1, January.

28/12/2014 -tak silap kita pergi amik QTI Test. time tu study week yeah still manage to escape from upm. since, starting from 2 January 2015(Friday) kita dah start first paper then Sunday membawa ke Tuesday (Statistics) lepas tu paper berderet tiap hari sampai Friday next weeknye tu. Total completed of ONE week of my final exams. tepuk tangan!!

lepas habis final exams, pergi menyibuk join OPSIS. dari mula lagi, aku takde hati sangat nak pergi program since pikirkan all this stuff yang tak settle ni. tapi aku keep in mind, tak rugi pun kau luangkan masa seminggu je untuk pergi jenjalan sambil release tension. then, lepas tu, kau stress lah balik dengan driving class kau. hambik penyek terusss. I go for OPSIS from 14th~19th January.

20hb January tu aku dapat tahu, cikgu memandu cuba booking JPJ Test on 30th January. but then, dia called balik kena delayed sampai 18hb Februari. ok ni cerita benar. teruss aku menangis depan mak aku time tu kat stesen lrt. haha. tahu tak perasaan nak give-up time tu macam nak kiamat ya rabbi T.T aku pikir takkanlah sampai macam tu sekali. banyak kot benda nak buat selain hadap benda ni. aku emosi seketika time tu. betul.

1/2/2015 - aku terima panggilan cikgu bagitahu dia cuba booking aku balik untuk 6hb February. aku terus cakap okayy. sebab malas nak tunggu lagi. then tarikh ni, aku pergi revise semua pelajaran dengan Cikgu Amran buat kali terakhir (free of charge) sebelum melangkah kaki ke JPJ Test Jumaat depannya.

6/2/2015 - JPJ TEST !!. sebenarnya, aku betul2 pasrah dan bertawakkal je dengan Allah swt atas takdir dan ketetapannya pada pagi tu. but still, i keep in mind to stay focus like Dr. Sheikh Muszaphar do (since aku banyak baca buku dia lagi dari buku KPP. haha)  so, throughout the morning, aku dengan dua orang kakak yang satu sekolah memandu di kaw perumahan yg sme naik teksi ke tempat ujian. aku barely emotionless. takde perasaan langsung. aku betul tahap redho dan redah je. then, tengok list aku dapat sesi 3. kakak dua orang tu dapat sesi 1. haha still emotionless.

okayyy lemme story about the whole test. JPJ Test ada 3 bahagian;
a) RPK (Rutin Pemeriksaan Kenderaan),
b) Ujian Litar
c) Ujian Jalan Raya.
......................................

a) RPK, semua mesti tahu cara untuk memeriksa kenderaan dengan betul sebelum memulakan perjalanan supaya dapat mengurangkan kadar kemalangan dan memastikan kenderaan kita dalam keadaan selamat.

Rutin Pemeriksaan Kenderaan 
(i know, this pic is blurr, but still nak tunjuk nanti time belajar jgn lupe minta notes ni daripada pengajar)

basically, untuk ujian litar, these are the five aspects that will be tested during the test:


1) mendaki & menuruni bukit


2) parkir sisi


3) tiga penjuru


4) laluan S
5) laluan Z

dan ini pula map for the whole kawasan ujian litar. ada kotak B & D.
......................


penting untuk ikut haluan yang betul, if mula naik bukit kotak B so pergi lah parkir sisi sebelah kotak kiri. then, same goes to otherwise.
masa panggil sorang-sorang buat litar, lepas sorang kte tengok dari pondok whether dia lepas or tidak bukit. soo ngeri wehh. mengucap panjang masa tu, sebab banyak candidates yg tak lepas, kereta mengundur ke belakang. 
bila dah sampai atas bukit, sila berhenti atas line kuning. free gear n tarik hand brake. 

nak turun tu, baca istigfar, (sebab setengah kereta tak makan handbrake, even dah handbrake dia still mcm nak mengundur time kte cube lepas brek kaki.) so, penting kt sini untuk kawal clush dengan baik. pastikan clush lepas pelan-pelan dan tahan n lepas lagi sikit hingga kte rasa kereta macam okay dah tak mengundur. then, tekan minyak sampai meng'aum' then baru lepas handbrake.

vromnnggg vettt *bunyi tayar kereta aku melesit*
lepas cakap no giliran atas bukit, parkir kt bawah, berlari anak ke pondok jpj amik borang penilaian.

then memandu pula ke parkir sisi. bagi borang n teruskan ke tiga penjuru, laluan S last sekali laluan Z and then baru kau boleh amik borang penilaian at pondok parkir kau bagi tadi. 
dia minta tulis nama and tanda tangan, kat tepi tu ade tulis markah. yey! kte dapat 67/70

syukurrr. 
pastu amali jalan raya (untuk sesi ke3, mula lepas 2.30pm sebab solat jumaat kan)


penting untuk tahu RSM (Rutin Sebelum Memandu) ye anoks-anoks.
dapat pula pegawai jpj hensem kat sebelah awak, jangan sampai tergamam lupa teruss RSM.
 it's no-no okayyh! aku dapat pegawai yang boleh tahan hensem, tapi still buat lek wat pis, fokus kat bhgn RSM cerita no 1-9 then kereta pun bergerak.

masa keluar kawasan imkeda, "awak ni, kat rumah biasa bawa kereta tak?" honestly, aku tak. aku bawa bila belajar je. sebab takde kenderaan kt rumah. nasib baik dia tanya dalam nada yg baik. 
lalu pulak kawasan 'construction' aku tak sedar time tu, arah laluan bertukar patut macam unfamiliar je. dia laluan satu jalan untuk dua hala kenderaan n ade lampu isyarat. sipi-sipi tak terperasan lampu isyarat kat tepi. then, kenderaan arah depan dah lalu, lampu pun hijau.

jalan...
dah nak sampai balik imkeda, boleh pulak termati enjin. 
lupa tengah drive guna viva. viva brake kaki cpt pick-up. tekan lebih sikit terus berhenti. haish.

tawakkal n pasrah je masa tu.
time dia isi borang penilaian aku, masing-masing krik2 dalam kereta. then aku sign, tulis nama, keluar dari kenderaan. 

ya allah!! alhamdulillah!~ 
then, berjumpe balik mak cik jah, mak cik yang kecoh dekat ruang berkumpul.
dia suruh tunggu sekejap untuk result.
then, dia panggil nama, amik sticker P and boleh balik. yeyyy~

alhamdulillah. terima kasih kalau sudi baca ape yg kte kongsikan di sini. moga yang baru nak amik lesen, boleh keep on focus and stay alert okay! be make sure to be in mentally and physically prepared.



jangan lupa, gunakan sebaik-baiknya buku panduan ni. in shaa allah membantu !
sekian, penat menaip by kte insan yang sama-sama nak berjaya! :D







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...